MIG-15

17. dubna 2009 v 9:32 | Sgt.Diler |  Technika
Mikojan-Gurevič MiG-15 (rusky: Микоян и Гуревич МиГ-15, označení NATO: Fagot) je proudový stíhací letoun, vyvinutý v Sovětském svazu v konstrukční kanceláři vedené konstruktéry Artemem Mikojanem a Michailem Gurevičem. MiG-15 byl jedním z prvních úspěšných proudových letounů s šípovitými křídly. Své kvality předvedl především v leteckých bitvách nad Koreou, kde se mu vyrovnal pouze typ North American F-86 Sabre. Obdobnou koncepci měl výkonnější typ MiG-17, který jej postupně nahradil. MiG-15 byl jedním z nejvíce rozšířených proudových letounů na světě. V SSSR bylo vyrobeno přes 12 tisíc těchto letadel, licenční výroba v dalších státech (včetně českého Aero Vodochody kde se vyráběl od roku 1954) zvýšila počet až na cca 18 tisíc strojů.

V roce 1946 měli sovětští inženýři stále problém se zdokonalováním původního německého proudového motoru. Ministr pro letectví Michail Krunišev a letecký inženýr Alexander Sergejevič Jakovlev navrhli Josefu Stalinovi, aby SSSR nakoupil dokonalejší motory od Britů. Stalin na to odpověděl: "Který blázen by nám prodal výsledky jejich tajného výzkumu?" I přesto povolil výpravu sovětských inženýrů, vedenou Artem Mikojanem do Spojeného království k zakoupení nové technologie. Ke Stalinově překvapení britská vláda proti prodeji licence na výrobu proudových motorů Rolls-Royce Nene nic nenamítala. Naopak vyšla delegaci plně vstříc. Dovezený motor pak rozebrali a důkladně zdokumentovali. Jeho sovětská verze RD-45 o tahu 2270 kp (22,26 kN) byla použita u prvních MiG-15, pozdější MiGy 15bis pak poháněly motory Klimov VK-1, což byla zdokonalená verze motoru s maximálním tahem 2700 kp (26,478 kN). Rolls-Royce se později snažil o soudní vyrovnání £ 207 milionu za porušení licenčního ujednání, ovšem neúspěšně.

Hlavní technické údaje
  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 10,08 m
  • Délka: 10,10 m
  • Výška: 3,70 m
  • Nosná plocha: 20,60 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 3681 kg
  • Vzletová hmotnost : 5069 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 6038 kg
  • Pohonná jednotka: jeden turbokompresorový motor Klimov VK-1
  • Vzletový výkon pohonné jednotky: 2700 kp (26,478 kN)

Výkony

  • Maximální rychlost: 1076 km/h (u země)
  • Dostup: 15 500 m
  • Počáteční stoupavost: 46 m/s
  • Čas výstupu do výšky 5000 m: 1,95-2,10 minuty
  • Čas výstupu do výšky 10 000 m: 5,5 minuty
  • Dolet: 565 km (ve výšce 1000 m, bez přídavných nádrží)
  • Max. dolet, s příd. nádržemi: 1860 km

Výzbroj

  • jeden 37mm kanón N-37 se zásobou munice 40 nábojů, dva 23mm kanóny NR-23 s 80 náboji na zbraň
  • 2 ks 250kg pum























(wikipedie)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama