Mig-15 UTI (UTI-P)

17. dubna 2009 v 9:51 | Sgt.Diler |  Technika

Mig-15 UTI (UTI-P)

Mig-15UTI byl první "spárkou" v dlouhé řadě dvojsedadlových cvičných typů vyvinutých z původního bojového "sóláku." První čtyři stroje přišly do Československa ze SSSR k PVSL v Milovicích-Mladé v červenci 1951. Typ se u nás z počátku značil jako CS-102. "Utina" byla poté vyráběna licenčně v Aeru Vodochody v letech 1955-1961, přičemž v této době sjelo z výrobní linky celkem 2 013 ks. Stroje zde byly montovány pro potřeby všech států socialistického bloku a drtivá většina tak šla na export. Je velmi zajímavým faktem, že letouny postavené v Československu odebíral pro svoje letectvo zpětně i SSSR. Cvičná "patnáctka" byla vyzbrojena nejčastěji 1 kulometem UBK-E 12,7 mm, nebo Afanasjev A-12,7 mm. Konstrukčně vycházela z Migu-15bis. Logickou slabinou, stejně jako u ostatních "spárek" majících původ u jednosedadlového typu, byl menší dolet, protože kabina instruktora byla konstruktéry přidána na úkor zmenšení trupové palivové nádrže.
Podobně jako na jednomístných Mig-15SB, se u Migu-15UTI také testovalo zařízení PPZ-1, které ale nakonec nepřesáhlo stádium zkoušek a nedosáhlo rozšíření. V LVO (leteckých vojenských opravnách) České Budějovice naproti tomu vznikla v roce 1959 zajímavá přestavba letounu č. 2626. Na mírně prodloužené přídi se objevil radar Izumrud RP-1 z Migu-17PF a patřičným "tubusem" byl vybaven i přední pilotní prostor."Spárka" byla určena pro výcvik a přezkušování přepadových pilotů "sedmnáctek." Oficiální označení znělo Mig-15UTI-P a mělo vzor ve strojích používaných v SSSR (zde byly vyráběny sériově). V Českých Budějovicích vznikl ještě jeden letoun tohoto typu, který nesl č. 2826 a byl vybaven modernějším radiolokátorem RP-5. Celkem čs. letectvo používalo 194 strojů.



Mig-15UTI č. 2514 patřil v zimě 1982 k posledním letuschopným strojům tohoto typu. Sloužil tehdy u 30. sbolp "Ostravského" v Hradci Králové. Na snímku nese "baky" po 400 l.
III. Služba v československém letectvu
























(valka)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama