SSSR / 1946

17. dubna 2009 v 9:25 | Sgt.Diler |  Technika
Cvičný letoun s pístovým motorem vyvinutý konstrukční kanceláří A. S. Jakovleva v roce 1946. V letech 1952-1956 byl licenčně vyráběn v n. p. Let Kunovice pod označením C-11. První "jedenáctka", vyrobená v Kunovicích, byla zalétána 29. října 1953. Letouny C-11 nahradily ve výzbroji zastaralé letouny Avia C-2 (Arado Ar-96B). Po zavedení cvičného proudového letounu L-29 Delfin byly Jaky postupně vyřazeny a předány aeroklubům. Celkem bylo v Letu vyrobeno 707 strojů C-11 a tři kusy C-11U s příďovým podvozkem. Značná část z nich byla exportována do zahraničí.

Ve sbírkách muzea se nacházejí celkem čtyři stroje tohoty typu: Let C-11 (1727), výrobní č. 171727 byl převzat v září 1967 od vojenského útvaru po jeho renovaci, kterou provedli pracovníci vojenských leteckých opraven. Let C-11 (OK-JZE, ex OK-JIL), výrobní č. 171511 byl vyroben v roce 1955. Do sbírek VM byl předán 21. července 1980 z AK Mladá Boleslav. V dubnu 1990 byl předán do Leteckých opraven Kbely k provedení GO a uvedení do letuschopného stavu. Ve roce 1993 letoun létal pro potřeby Filmového studia Barrandov při natáčení filmu Život a neuvěřitelná dobrodružství vojáka Čonkina režiséra J. Menzela, v roce 2000 pak při natáčení filmu Tmavomodrý svět režiséra J. Svěráka.. Letuschopný letoun je plně imatrikulován a je zapsán v rejstříku v kategorii Speciál. Dalšími dvěma stroji jsou Let C-11 výr. č. 171525 a výr. č. 171706 (ex OK-JIM).







Motor M-21 (AŠ-21) o výkonu 515 kW (700 k)
Rozpětí (m) 9,40
Délka (m) 8,50
Hmotnost prázdného letounu (kg) 1 900
Vzletová hmotnost (kg) 2 400
Maximální rychlost (km/h) 465
Dostup (m) 7 100
Dolet (km) 1 260


















(vhu)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama